torsdag 27 april 2017

Dammen måndag och onsdag, 24 och 26 april

Det blev två turer till Dammen den här veckan. Kunde inte se någon av änderna på måndagen så åkte ett par timmar senare på onsdagen. Och kunde då även räkna in gräsandsparet och krickorna. Som framgår av bilderna börjar gräset/vassen ta sig och de skygga är inte längre lika lätta att se.

 




 
Gräsänderna simmar in i den del av dammen som jag
längre fram inte har möjlighet att se för grönskan.
 
 
Fotade även på vägen dit och hem
 
Lamm har släppts på bete
 
En domherre var den enda småfågeln
jag lyckades fånga
 
 
Förutom Dammen tänker jag följa årstidsväxlingen
i en del av åkerlandskapet på vägen till Dammen...

 
...och en gammal ek som växer någon kilometer
från Gässlingarnas plats.
 

 
 

4 kommentarer:

  1. Familiens sorte får... er et uttrykk i Norge, det er en som ikke helt passer inn i familien, en som skiller seg ut... Men her ble de sorte fårene akkurat som sin mamma!

    SvaraRadera
  2. Det uttrycket har vi i Sverige också; att vara familjens svarta får är oftast ingen höjdare :)

    SvaraRadera
  3. I min närhet finns bara vita får. :) Åtminstone bara vita lamm, vad jag kunnat se. Du, min damm eller snarare fördämning är också bebodd! Förutom av ett sångsvanpar som tydligen tänker stanna så finns här åtminstone två kullar med som jag tror grågäss. I dag höll jag på att köra över - - nåja, min fart var låg - först en gås med ett antal pyttesmå dunbollar i följe! Tydligen hade de häckat på andra sidan vägen och var nu på väg ner i vattnet, precis på andra sidan. Jag förbannade att jag inte hade kamera med mig. Än mer när jag efter ytterligare ca 20 meter stannade för att släppa över nästa familj!! Den här gången både mamma och pappa tillsammans med ungarna! På hemvägen tittade jag förstås efter dem, men kunde inte se dem någonstans. Men nu vet jag åtminstone att de finns, och det var underbart att se dem.
    Berit E

    SvaraRadera
  4. Visst är det fantastiskt! Alldeles härligt Bedårande, om man får använda ett sånt ord. Håller tummarna för att du får svanbarn också:). Svarta lamm/får ser jag då och då i omgivningen. Vet inte om jag någonsin sett ett vitt lamm i verkligheten. Ser fram emot BILDER av "dina" småttingar! Själv var jag nära att köra på en fasantupp igår. Och det enda rådjuret jag såg klev över vägen där jag körde, dock med god marginal. /g

    SvaraRadera