fredag 2 juni 2017

Dammarna och tranbarn...

Besök vid dammarna i går första juni. Soligt, 12-13 grader och rejäl blåst. Så ordentlig jacka var inte fel. Såg båda svarthakedoppingarna i den dammen men inga ungar synliga än. Två kniphonor, några gräsandshonor och ett tiotal dito hannar fanns också där.





På vägen därifrån till "gamla" dammen två tranor som var de (till synes) mest välmående av alla tranor jag sett.


 
Inga småttingar i nästa damm heller - men kniphonan, en sothöna och gräsänder visade upp sig.




 
Och på vägen hem - Tadaa! - två tranpar med ungar. Första gången jag sett. Fantastiskt att se lugnet och omsorgen om ungarna. Vad jag kunde se hade det första paret bara en unge. Det andra paret två ungar.
 




 





 
 
 

4 kommentarer:

  1. Wow, traneunger har jeg aldri sett tidligere!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var något alldeles extra att se dem.

      Radera
  2. Fantastiskt, jag har heller aldrig sett tranungar! Inte ens på bild, upptäcker jag. :D
    En sån tur du hade!
    Väldigt många fina bilder bjuder du på.
    Hoppas du har det gott!
    Berit E

    SvaraRadera
  3. Tack jag har det bra. Ja mycket tur där. Jämfört med and-och knipungar är dom ju JÄTTEstora och ger ett helt annat intryck. Trodde den första jag såg var en röd katt som retsamt följde en av de vuxna i hasorna, tills den sträckte upp huvudet. /g

    SvaraRadera