tisdag 11 april 2017

Dammen måndag 10 april

Så var det dags för en tur till dammen igen. Molnigt när jag startade men hoppades på uppehåll. Dock, ju närmare dammen jag kom ju mer regnade det. Väl framme hade det ihållande regnet övergått till duggregn. Och efter en stund uppehåll.
Svanparet var inte kvar. Bra! Jag tror helt enkelt dammen är för liten för ett häckande svanpar. Sannolikt kommer kvigor att beta i hagen också i år.
Ett knippar var på plats. Samma som tidigare? Två sothönor, som jag gissar är två av de jag såg förra gången, en hona och en hane. Också ett gräsandspar fanns på plats. Men såg inte skymten av rörhönan.

Obs! Utsiktsstubben till höger i vattnet.
 
Svårt att fota sothönorna i regn
och bättre än så här blev det inte.

 
Änderna hade intagit utsiktsstubben
och när de vaknade drog de iväg
bort bland träden och gick inte att fota.

 
Knipor i duggregn
 
Och knipor i uppehåll.
(Spännande och svårt det där med fokuspunkt!)

 
 
Det blev också en sväng förbi där jag
hoppas på gässlingar framöver. Regn även där.
 
Av de fåtal bilderna därifrån blev det ett bokmärke.
Grågäss, kanadagäss och en tofsvipa.
 
Sedan hem via vägen genom
blåsippeskogen. Här kommer efterhand
vitsippor, gullvivor och liljekonvaljer i massor.
 
Bästa objektivet för blommor är det kanske inte...
Blåsippor i regn fotade från bilen.
 
Dagens objektivtest blev en trana i duggregn,
en i ett par på ett gärde vid vägen.
Fotat från bilen.
 
Och så till sist en kricka, en hane, fotad vid
Dammen vid en snabb extratur 7 april.
 

4 kommentarer:

  1. Regnværsbilder har sin egen sjarm, man må se bildet for det det er og ikke hva man hadde håpet på en måte. Gleder meg til små andunger dukker opp utover sommeren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker igen att svara dig. Det första svaret försvann???
      Min kamera är inte vatten/vädertätad och krångligt/begränsande när det regnar.
      I slutet av maj borde de första småttingarna dyka upp om allt går väl. Japp, spännande!

      Radera
  2. Trantestet slog ju väldigt väl ut. :) Flygande krickan tycker jag också är riktigt fin.
    Bra utrustning förpliktar - själv bryr jag mig inte så mycket längre. Jag ser verkligen skillnad på mina tidigare Nikonbilder och de jag tar med nuvarande (icke-system) kamera. Jag kan leva med det, men ser verkligen fram mot dina framsteg. :)
    Berit E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, känns lite fel att bara använda automatiken med nya kamera. Även om det är vad jag hittills har gjort ;). Finns ett flertal inställningar i den och börjar med att lära mig dem innan jag fortsätter med finliret sas. Får bli efterhand jag tränar upp ögat :)
      /g

      Radera