torsdag 16 februari 2017

Jag och eminenserna...

Ni som kikade in
 
 
och följde min förra blogg "Jag, mina grå
eminenser och våra förnumstigheter"
känner dom redan, de där tjattrarna
som bor i min Hippocampus och
allt vad de olika bosättningarna heter
däruppe på loftet.
Lika gamla som oss mänskor och 
alltmer i forskarnas centrum. 
 
- Säg att det inte är arkeologerna som gräver, så ingen får det om bakfoten.
- Men ge er!
- Du kan väl i alla fall säga att vi har halmtak. Grånat och väldigt tunt. Spikrakt! Vi har faktiskt alltid önskat oss ett tjockt med självfall.
 
- Här bor vi!
 
 - Men hörni, vi ska åt mitt håll!
 
Japp! så håller dom på hela tiden.
Tjatter tjatter
Från bittida till långt in på kvällskvisten.
I morse, eller snarare okristligt tidigt,
strax efter fyra:
 
- Vakna!
- Inte nu!
- Men vakna då!
- Sen!
- Nej! Nu! Annars glömmer du!
- Glömmer!??
- Att köpa bredare maskeringstejp, också.
- Det har jag skrivit på listan!
- Det har du väl inte!
- Det har jag väl visst! Kolla själva!
- Kan vi inte fika med ostmacka före frukost nu när vi ändå är vakna.
- Jag går upp i vikt.
- Det gör du väl inte! Det är ju för att du tar två bullar i stället för en frukt till eftermiddagsfikat.
- Frukten var slut...
- Vi vill sitta i soffan och se solen gå upp medan vi fikar. Vi älskar våran balkongsoluppgång! Vi vill ha Grevé - inte Edamer.
- Vi måste äta upp Edamern först.
- Men vi vill ju bara smaka. Tre skivor!
 

 
Osv.
osv.
osv.
 
- Vi vill gå ut!
- Vi väntar lite...
- Nu! Vi vill kolla om den där ljusa gräsanden är kvar!
- Men först ska jag bara...
- Nu!
 
 
osv.
osv.
osv.

 


3 kommentarer:

  1. Hehehe - jag tror att de flesta eminenser liksom är släkt. Förresten - jag kämpar också med en Edamer!! Tänkte att jag för en gångs skull skulle vara lite ostekonomisk. Fast för mig är alternativet inte Grevé, här gäller Cheddar. En stor härlig bit ligger i kylen och väntar ut den där jädrans Edamern.
    Berit E

    SvaraRadera
  2. Ja, eminenser är nog släkt som mänskor i allmänhet är det :) Och mer eller mindre tjattrade...
    Du som bor i naturen, äter inte fåglar överbliven;) ost? En period köpte jag enbart skivad. Det gick alltid åt. Känns så fel att slänga mat. /g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provar att svara med min knäppa dator...
      Klart jag kan ge fåglarna Edamern men jag har bestämt mig att jag ska äta upp den själv. Som straff kanske, eftersom jag föll för nåt billigt i stället för nåt bra! Jag VET ju att det är cheddarost jag gillar, och inte nåt mesigt billigt. Västerbotten är god till paj, och som smaksättare i stället för Parmesan om den skulle vara slut. :)
      Nu ska vi se om det här funkar...

      Radera