onsdag 1 mars 2017

Dammen, 1 mars

Ni som läste min tidigare blogg vet att jag följde fågellivet i en liten damm från maj till in i september förra året. Inte varje dag, men 1-2 gånger i veckan. Vilket är för sällan för att ha ordentlig koll men ändå gav en hyfsad bild av utvecklingen i dammen, förutom för änderna (gräsand, kricka) som jag inte blev riktigt klok på vem som var vem. Otränat öga och flera hannar i eklipsdräkt.

Hursomhelst såg dammen ut såhär idag i regnet.
 
 
 
I slutet av maj föra året
fanns två sothöna-ungar
 
 
 och nio små knip-ungar
 
en kull gräsänder i början av juli
 
och två skygga rörhöna-ungar
 
 
Och på vägen hem idag de första
gässen (sädgäss) jag sett i år
ca 1 mil norr om Uppsala

 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Det er så koselig å se når fuglene kommer tilbake fra sydligere strøk. Tenk å ha det instinktet at de må fly menge hundre kilometer for å legge noen egg, for så å fly til bake etter noen måneder.

    SvaraRadera
  2. Visst är det fantastiskt! Allt för att föra livet vidare. Känner inte minst ödmjukhet när jag ser flyttfåglar.

    SvaraRadera