onsdag 3 maj 2017

Dammen m.m., 2 maj

Igår var det dags för veckans besök till dammen (som nog blir ett besök till). Strålande sol men inte mer än 1,5 grader när jag kom fram lite före sju på morgonen. Lätt vind. Sothönorna var igång, och två(!) kniphanar. Av kniphonan syntes inte en skymt, eller av rörhönor, eller gräsandsparet. Däremot visade sig krickorna. Nästa besök får bli lite senare på dagen.


 

 - Go`morron på dig du!
 
 
 
 
 
Gick lite hett till bland sothönorna.
Undrar om det är den tredje som jag såg
tidigare i vår???



 
Tyvärr, kan jag tycka, trivs kråkor
i omgivande träd. Ser alltid några...
 
Och här en kavalkad av en del
av övriga bilder från min 25-milarunda.
Helt ensam svan så långt jag kunde se
Tidig morgon.

Ett gäng svanar. Kör någon enstaka gång
den här vägen (Tierp-Gimo). Första gången i vår.
 
Bland dessa svanar fanns en ensam trana.
Såg fem ensamma tranor och ett par.
(Måste kolla upp mer om tranor!)
 Fotad helt nära den ensamma svanen
 
En helt annan trana några mil därifrån.
 
Fiskmås
Ingen raritet men kul ändå att fota.
("Om bara de bästa i skogen fick sjunga -
tänk så tyst det skulle bli."



 
Stolt spatserande sädesärla.

 
 
Ljuvliga blommor.
 
Kabbelekan börjar blomma.

Luktviol. Doftade lång väg!


 

2 kommentarer:

  1. Fantastiska utflykter du gör. :)
    Jag skulle kunna promenera (delvis genom skog) till min damm, det har jag gjort förr men orkar inte längre. Tyvärr.
    Kråkor finns inte så många här, men väl skator och korpar. Skogsduvor och fasaner ser jag inte så ofta, men de hörs. :)
    Ett år bodde en nötkråka här i närheten, besökte ibland en speciell hassel på min tomt. Men det var för ganska många år sedan.
    Jag gillar alla dina fåglar, men den här gången speciellt den stolta sädesärlan. Undrar varför ingen i år tycks vilja hälsa på hos mig!!
    Berit E

    SvaraRadera
  2. Vi har ganska gott om gråkråkor men inte i närheten av antalet kajor som helt dominerar - fast vad jag kan minnas aldrig sett någon på min gård. Däremot gråkråkor och skator förstås! De tycks finnas överallt om än inte i flockar. Småfåglar är jag usel på men börjar efterhand urskilja olika färger och mönster och storlekar. Gissar att det är frön som blåses ihop i vägkanten av bilarna och att det är därför så många småfåglar finns där...
    Sädesärlan tycktes helt orädd och travade omkring helt nära när jag klev ur bilen. /g

    SvaraRadera