fredag 5 maj 2017

Dammen, ny damm och snabbfotat älg

Det blev alltså ett till besök vid dammen den här veckan. Igår torsdag 4 maj. Finns flera, mer eller mindre fina omvägar att köra dit. Raka spåret är bland de tråkigaste transportsträckor jag vet. Hursomhelst tog jag en väg som jag sällan kör eftersom den är ganska smal och mynnar ut tidigt på "transportvägen". Men finns en damm vid den som jag var nyfiken på. Främst om sångsvanparet jag så där för någon vecka sedan var kvar. Inga svanar vad jag kunde se men förutom gräsänder fanns där två svarthakedoppingar. Ny för mig, så kan pricka av den på "Sverigelistan - 300 fågelarter". L 31-38 cm, VS 46-55. Rätt liten, ung. som en kricka. Ganska lång hals. Häckar i vegetationsrika grunda sjöar och träskmarker. Träskmark gäller inte här, inte sjö heller, ser mer eller mindre ut som en anlagd damm. Får bli vägen förbi och spana efter smått framöver.






 
En ormvråk kom förbi
men inte heller den här gången blev det
skärpa i bilderna.
 
En av de två ensamma
tranor jag såg igår.
 
Dammen
 
 
 


 

 
Gäss vid "översvämningen"
 
Var också förbi gässlingarnas plats,
där travade bara några enstaka vuxna omkring.

 
 
Valde även på hemvägen
en smal slingerväg och fick se
en snabbfotad älgko ta sig över vägen.
Så TUR! både på utvägen och hemvägen.



 
 
Blommor så...
 
Tja... det får bli ett eget inlägg.
Vill mer än bara fota "rakt av"
så måste lära mig mer :)

2 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder. Ikke så ofte en rekker å ta bilde av elg.

    SvaraRadera
  2. Nej, älg syns inte ofta här. Det här är den andra som jag fotograferat på mina fototurer, fjärde eller femte året nu som jag pysslat med det.

    SvaraRadera