måndag 3 april 2017

Dammen m.m., 3 april

Det är cirka 5 mil raka vägen till Dammen
men jag tar alltid omvägar dit och fotar några
av de fåglar (och lite till) som jag ser längs de mindre
vägarna. Igår blev fototuren ca 28 mil lång.
Tranor, gäss, svanar, tofsvipor, fiskmåsar,
gråkråkor, kajor, skator, starar, björktrast och 
koltrast är alltid synliga just nu. Också gråsparvar,
pilfinkar och andra småfåglar jag inte kan
namnet på. Och också igår en gäckade ormvråk!
En nötskrika, fasan och skogsduvor...
 
Och här några av dem jag fotade.
Startade vid halv sju i dis och nollgradigt
klarnade upp efterhand och 
åtta grader plus och sol efter lunch.
 
En storskrakehona med fyra hanar i en större sjö
 
Gråtrut och grågås i översvämningen av en mindre sjö
 
Gråtrut vid översvämningen
 
Disig morgon vid översvämningen
 
###
 
Dammen så, ännu inte helt isfri
 
Men där simmade nu ett knippar och dök och åt med god aptit!
Bara att hålla tummarna att honan stannar och får en kull
och dammens sommarberättelse kan börja. Väntar nu på
sothönsen. Där även hanen stannar och tar hand om barnen.
 
###
 
Lek och kraftmätning i skogsbrynet. Rådjur tillhör också dom
 synliga vid så gott som alla mina fototurer.
 
Ensamma tranpar fanns lite här och där på gärdena.
Hmm... dags at börja fota i RAW och använda Photoshop...
 
Av tamdjur finns betydligt oftare hästar än kor
i hagarna. Men vad är detta? En mulåsna?
 
Och så dagens raritet. En fjällvråk!
Och jag går omkring fånigt leende resten av dagen :)


 
Nästa tur till Dammen blir ev. på fredag
beroende på tid och väder. Men
senast nästa måndag.
 


4 kommentarer:

  1. Lekre bilder som alltid. Jeg trodde du hadde Dammen din i hagen omtrent! Så feil man kan ta :) Fototurer er de fineste turene en kan ta...

    SvaraRadera
  2. Önskar att dammen vore närmare så jag kunde kolla den varje dag, inte minst när ungarna kommer. Hittade den av en slump för några år sedan. Men först förra året som jag följde livet där regelbundet. Väl inga rariteter som bor där men att det är samma fåglar hela tiden gör det spännande. Så hoppas det även i år blir ungar där. Måste lära mig min nya kamera bättre så framöver blir det nog en annan typ av fotografering än stanna vid vägkanten och snabbt trycka av, med alla kamerainställningar på auto, innan motivet försvinner. Det får ge sig en inställning i taget...

    SvaraRadera
  3. Åh Gun, så dålig jag varit på att kommentera. Jag skäms, men det har känts som väldigt mycket strul här. På flera sätt.
    Du tar fantastiska bilder, gör verkligen nya objektivet rättvisa. Några av dem är ju helt outstanding!
    Jag trodde också att du hade dammen på i alla fall liiite närmare håll, men förstår och tycker att den är väl värd sina mil :)
    Nu när jag fått åtminstone någon lite ordning på datorerna och inte ständigt kommer att ha två hundar ska det bli mig ett stort nöje att lite mer frekvent följa med i din blogg. Jag har läst allt, men en del först i efterhand.

    Jag håller tummarna för din damm, och ser fram mot att få följa livet i den. Måtte alla ungar få leva i år!!!
    Berit E

    SvaraRadera
  4. Välkommen tillbaka i kommentarsfältet. Saknat dig! Men så är det ju - Livet, det styr och ställer efter eget behag. Både vad gäller datorstrul och annat. I år kanske dammen blir ännu mer spännande. Det återstår att se. Den behöver alla tumhållningar. /g

    SvaraRadera